fredag 9. august 2013

Matros og kaptein

Over broen ligger de ansattes egne dekk - et luftig svev over de andre dekkene, men som byr på solbading når vi ligger til havn i Langesund eller Stavanger. Der kan jeg drikke kaffe med kapteinen, eller bli med ham ned til broen under innseilingen til den ene eller andre havnen.

Annenhver dag oppholder vi oss en hel dag i Risavika ved Stavanger. Direkte smukk er den ikke, men bak all cargo og lasteskip finnes en deilig kyststi med bukter som jeg har badet i på løpeturer, for å smake på hav og land uten dekk og betong!

”Båten har lite komfort, men mye sjel”, sa den tannløse matrosen da han holdt meg med selskap under kveldsmaten i går. Det var midnatt, og han skulle legge seg før neste vakt begynner kl 03.00. ”Livet på båten er det beste liv, kan ikke tenke meg noe annet”, sier han samtidig som han forteller at han får et par dagers fri for å se Pink Floyd i København. Han kan også fortelle at de største krusskipene har 4000 passasjerer og tusen ansatte. Da har de også en lege og noen sykepleiere. ”Kanskje skal du bli skipslege, eller plattformlege”, gliser mannen uten glis når han smatter yoghurt.

Påsydde ører og kapteineksamen
To sting i ei rumpe fra Voss er alt jeg har sydd, foruten øvelsesmadrassene på medisinsk fakultet. Kapteinen, derimot, har måttet sy i lår og et øre som nesten var kuttet av da en full mann hadde falt på dekk under et stormkast. En kaptein må kunne det meste. Selv forteller kapteinen meg at han skal ha eksamen. Det vil si at når en reiserute er ny, slik Hirtshals-Langesund er, må han seile seks turer med los. Jeg har selv vært med når losmennene er inne på broen og instruerer ham, og de er meget fornøyde med kapteinen. Når de seks turene er tatt, kommer en sensor ombord og eksaminerer kapteinen før de ser ham seile turen. Med størst sannsynlighet gir de ham beste karakter.

Nå har kapteinen seilt i mange, mange år. Men han er ingen tykk Kaptein Kid med tatovering. Nei, han er en ung, dynamisk mann i førtiårene som jogger i havnene, trener vekter og er i følge matrosen ”den beste kapteinen av de alle”. Det er fordi han snakker med alle; stewardessene, matrosene og styrmennene. Han ser på showet om kvelden og deler sin kaffe med bl.a. meg.

I dag tidlig sa han til meg ”jeg så ditt show i går”. ”Så hyggelig”, svarte jeg. Så ble det en lang kunstpause. Ingenting mer ble sagt, men han lette etter ordene. Til slutt sa jeg som så; ”Kanskje ble kapteinen litt frustrert over å ikke helt fatte hva jeg gjorde”? Det ga han meg helt rett i, før han tilføyde; ”Men ett triks forstod jeg”, og så ga han meg en forklaring helt hinsides det mest opplagte! Men jeg lot ham få være i troen på at jeg var gjennomskuet. Den eneste om bord som faktisk har lagt sammen to pluss to, er cruiseverten. Men det er bare fordi han hver eneste kveld sitter bak meg og styrer musikken!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar