lørdag 18. juni 2011

Islands nasjonaldagsfeiring.

Egentlig er Islands nasjonaldag den 17. juni. Men i morgen samles islendinger som bor i Oslo til en stor feiring av hjemlandet i Nordberg kirke. Islendingene har nok latt seg smitte av nordmenns nasjonaldagstradisjoner, for i morgen blir det både gudstjeneste og barnetog. Men til kaffen har de invitert en magiker, og det er meg. Jeg gleder meg veldig til å feire dagen med islendingene, som insisterer på at jeg heller skal si pilarokus enn filiokus. Da blir det nok slik.

Den 17. juni er datoen for proklameringen av Island som en selvstendig og fri republikk. Dette fant sted på alltingets gamle møteplass Tingvellir i 1944 - da unionen med Danmark var over.

Det er hyggelig å være invitert med på en så høytidelig dag som nasjonaldagen til en nasjon. Det er bare en måned siden jeg opptrådte for askerbygdingene på vår egen 17.mai-feiring. Ikke lenge siden gjorde jeg det tilsvarende ved den pakistanske nasjonaldagen.

Jeg gratulerer islendingene med dagen.

Kristine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar