onsdag 7. august 2013

Krise, dobbelkrise og hendige sjømenn


Da det hyggelige, festlige bandet The Feds mønstret av, ventet vi alle spent på duoen som skulle erstatte dem. Jeg satt på lugaren og varmet meg etter en kald og våt joggetur til Tanager. Vi lå nemlig til kai i Risavika fra morgen til kveld.

Brått banker det på døren. Det er Cruiseverten. Han er alvorlig, og jeg spør om noe ille har hendt. ”Ja, det er krise”, svarer han. ”Duoen har mistet flyet fra London og kommer først i morgen tidlig. Vi har ingen underholdning om bord i kveld. Men lager du et dobbelt så langt show i kveld, skal du få middag i den fine restauranten”.

Så fort gjort var det å bli dobbeltbooket. Jeg måtte jo si ja! Men et dobbelt show betød minst tre ganger så mye arbeid på kort tid. Den ødelagte skoen måtte sys i en fei, roser snittes og alt dekkes til en times langt show der jeg bød på alt.

Jeg var stolt av min egen hjelpsomhet da jeg gikk av scenen, selv om bølgene medvirket til at jeg kuttet meg på en av rekvisittene og vrikket foten litt i den skoen som jeg ikke rakk å sy bra nok.

Johnny B Good
Så blir det krise på nytt. En av mine mest sentrale rekvisitter, korden til Zorro, går i stykker når jeg pakker den. Totalt kaputt, og jeg er ute av stand til å reparere den! I det jeg skal til å fortvile, kommer jeg på at jeg befinner meg om bord et skip med mange hendige sjømenn og kjekke karer!

Skipet har sin egen trubadur, en som synger Suspicious Minds og rocker Johnny B Good på munnspill, slik at en hver duo strengt tatt blir overflødig. Joakim heter han. Det er han som imiterer Elvis når han får jamme med de ulike bandene og som nynner svisker fra Carmen i mannskapsmessen. Han er det som også er skipets hendigste. Akkurat nå har han tatt frem trykkluft, ståltråd og duppeditter for å redde korden min! Ingen tvil om at han blir skipets helt i dag.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar